Ascultă Radio România Târgu Mureș Live

Profilul consumatorului în preajma Crăciunului

Profilul consumatorului în preajma Crăciunului
Foto: Sursa grafica: freepik.com

Publicat de Corina Muntean, 9 decembrie 2024, 09:56 / actualizat: 10 decembrie 2024, 10:45

Comportamentul consumatorilor români este puternic influențat de puterea simbolică a sărbătorilor, fenomen care subliniază nevoia de apartenenţă şi de ritualizare în consum, concluzionează un recent sondaj. Asta înseamnă că românii sunt atraşi de diferitele ediţii limitate de produse lansate cu ocazia Crăciunului.

Şapte din 10 români (71%) sunt atraşi de ediţiile limitate de produse lansate cu ocazia Crăciunului, interesul fiind mai pronunţat în rândul femeilor (78% comparativ cu 64% în cazul bărbaţilor) şi în rândul persoanelor cu copii (74% comparativ cu 66% în cazul celor fără copii), conform unui studiu al Reveal Marketing Research.
În ceea ce priveşte cele mai populare categorii de produse cu tematică de Crăciun, în topul preferinţelor se află alimentele (79%), băuturile (56%) şi cosmeticele (39%). De asemenea, 52% dintre români declară că achiziţionează des sau foarte des produse tematice în perioada Sărbătorilor de iarnă.

Principalele motive datorită cărora ediţiile speciale de Crăciun sunt la atât de mare căutare sunt legate de emoţia Crăciunului (45%) şi de aromele sau gusturile specifice sezonului (29%). Printre cele mai asociate arome de Crăciun se numără portocala (49%) şi scorţişoara (35%).
Şi aspectul vizual joacă un rol semnificativ în deciziile de cumpărare în perioada sărbătorilor, 81% dintre români considerând ambalajele festive importante sau foarte importante. Interesul este şi mai pronunţat în rândul persoanelor cu venituri mari de peste 6.000 lei (88%).
Aceste date reflectă puterea simbolică a sărbătorilor în modelarea comportamentului de consum. Ediţiile limitate de Crăciun nu sunt percepute doar ca produse, ci ca experienţe emoţionale ce creează o legătură cu atmosfera festivă. Acest fenomen subliniază nevoia de apartenenţă şi de ritualizare în consum”, a menţionat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, citat în comunicat.
Potrivit acestuia, 64% dintre români declară că au cumpărat cel puţin un produs doar pentru că făcea parte dintr-o ediţie limitată de Crăciun, chiar dacă nu îl consumau în mod obişnuit. Această tendinţă este mai accentuată în rândul generaţiei tinere cu vârste cuprinse între 18-44 de ani (74%) care caută să recreeze atmosfera festivă în propriile experienţe de consum. 61% consideră mai atrăgătoare brandurile care lansează ediţii limitate de Crăciun, în special femeile şi persoanele cu venituri de peste 6.000 lei (71%). În plus, 53% dintre români consideră că utilizarea produselor tematice de Crăciun contribuie la îmbunătăţirea imaginii unui brand, iar 40% declară că rămân fideli anumitor branduri care lansează anual produse tematice în perioada Sărbătorilor.
În ceea ce priveşte încrederea în calitatea produselor, 1 din 2 români sunt de părere că ediţiile limitate tematice menţin aceleaşi standarde de calitate ca produsele de bază ale brandurilor.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, în perioada 20 – 26 noiembrie 2024, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban şi mediul rural. Mărimea eşantionului a fost de 1003 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Autor: Virgil Natea

Editor: Corina Muntean

Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.

O delegaţie a Fondului Monetar Internaţional se află la Bucureşti
Economic miercuri, 3 septembrie 2025, 11:27

O delegaţie a Fondului Monetar Internaţional se află la Bucureşti

O delegaţie a Fondului Monetar Internaţional se află, de astăzi, la Bucureşti pentru a analiza evoluţiile recente ale economiei româneşti....

O delegaţie a Fondului Monetar Internaţional se află la Bucureşti
FMI vine în România pe 3 septembrie pentru a analiza recentele evoluții ale economiei românești
Economic duminică, 31 august 2025, 12:20

FMI vine în România pe 3 septembrie pentru a analiza recentele evoluții ale economiei românești

Un comunicat al instituției financiare internaționale precizează că specialiștii vor avea întâlniri cu oficiali din Ministerul de Finanțe,...

FMI vine în România pe 3 septembrie pentru a analiza recentele evoluții ale economiei românești
România va construi cu Rheinmetall cea mai modernă fabrică de pulberi pentru muniţie din lume
Economic miercuri, 27 august 2025, 19:16

România va construi cu Rheinmetall cea mai modernă fabrică de pulberi pentru muniţie din lume

Statul român, împreună cu firma germană Rheinmetall, cel mai mare producător european de armament, va construi în ţara noastră o fabrică de...

România va construi cu Rheinmetall cea mai modernă fabrică de pulberi pentru muniţie din lume
Covasna: măsurile guvernamentale de austeritate lovesc în mediul de afaceri și protejează bugetarii
Economic joi, 21 august 2025, 16:00

Covasna: măsurile guvernamentale de austeritate lovesc în mediul de afaceri și protejează bugetarii

Președintele Camerei de Comerț și Industrie Covasna, Edler Andras, consideră că nu se poate vorbi de o creștere reală a cifrei de afaceri a...

Covasna: măsurile guvernamentale de austeritate lovesc în mediul de afaceri și protejează bugetarii
Economic joi, 21 august 2025, 13:51

Modificări la Pilonul II de pensii

Valoarea sumei pe care o persoană poate să o retragă la începutul perioadei de plată din Pilonul II de pensii s-a majorat de la 25% la 30%, iar...

Modificări la Pilonul II de pensii
Economic marți, 19 august 2025, 18:58

Covasna: Cifra de afaceri a firmelor a crescut în 2024, dar profiturile au scăzut pentru al doilea an consecutiv

Cifra de afaceri a firmelor din judeţul Covasna a crescut în 2024, însă profiturile au înregistrat scăderi pentru al doilea an consecutiv,...

Covasna: Cifra de afaceri a firmelor a crescut în 2024, dar profiturile au scăzut pentru al doilea an consecutiv
Economic marți, 19 august 2025, 13:40

Guvernul va corecta o eroare din buget care punea în pericol organizarea Campionatelor Mondiale de Înot pentru Juniori în România

Ministul de Finanţe, Alexandru Nazare, anunţă că Guvernul va corecta o eroare din buget care punea în pericol organizarea Campionatelor Mondiale...

Guvernul va corecta o eroare din buget care punea în pericol organizarea Campionatelor Mondiale de Înot pentru Juniori în România
Economic miercuri, 13 august 2025, 14:06

Ministrul finanţelor Alexandru Nazare a anunţat un nou sistem de taxare a profitului repatriat de multinaţionale

Ministrul finanţelor, Alexandru Nazare, a anunţat, în conferința de presă de la ora 13,00, un nou sistem de taxare a profitului repatriat de...

Ministrul finanţelor Alexandru Nazare a anunţat un nou sistem de taxare a profitului repatriat de multinaţionale