Ascultă Radio România Târgu Mureș Live

Profilul consumatorului în preajma Crăciunului

Profilul consumatorului în preajma Crăciunului
Foto: Sursa grafica: freepik.com

Publicat de Corina Muntean, 9 decembrie 2024, 09:56 / actualizat: 10 decembrie 2024, 10:45

Comportamentul consumatorilor români este puternic influențat de puterea simbolică a sărbătorilor, fenomen care subliniază nevoia de apartenenţă şi de ritualizare în consum, concluzionează un recent sondaj. Asta înseamnă că românii sunt atraşi de diferitele ediţii limitate de produse lansate cu ocazia Crăciunului.

Şapte din 10 români (71%) sunt atraşi de ediţiile limitate de produse lansate cu ocazia Crăciunului, interesul fiind mai pronunţat în rândul femeilor (78% comparativ cu 64% în cazul bărbaţilor) şi în rândul persoanelor cu copii (74% comparativ cu 66% în cazul celor fără copii), conform unui studiu al Reveal Marketing Research.
În ceea ce priveşte cele mai populare categorii de produse cu tematică de Crăciun, în topul preferinţelor se află alimentele (79%), băuturile (56%) şi cosmeticele (39%). De asemenea, 52% dintre români declară că achiziţionează des sau foarte des produse tematice în perioada Sărbătorilor de iarnă.

Principalele motive datorită cărora ediţiile speciale de Crăciun sunt la atât de mare căutare sunt legate de emoţia Crăciunului (45%) şi de aromele sau gusturile specifice sezonului (29%). Printre cele mai asociate arome de Crăciun se numără portocala (49%) şi scorţişoara (35%).
Şi aspectul vizual joacă un rol semnificativ în deciziile de cumpărare în perioada sărbătorilor, 81% dintre români considerând ambalajele festive importante sau foarte importante. Interesul este şi mai pronunţat în rândul persoanelor cu venituri mari de peste 6.000 lei (88%).
Aceste date reflectă puterea simbolică a sărbătorilor în modelarea comportamentului de consum. Ediţiile limitate de Crăciun nu sunt percepute doar ca produse, ci ca experienţe emoţionale ce creează o legătură cu atmosfera festivă. Acest fenomen subliniază nevoia de apartenenţă şi de ritualizare în consum”, a menţionat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, citat în comunicat.
Potrivit acestuia, 64% dintre români declară că au cumpărat cel puţin un produs doar pentru că făcea parte dintr-o ediţie limitată de Crăciun, chiar dacă nu îl consumau în mod obişnuit. Această tendinţă este mai accentuată în rândul generaţiei tinere cu vârste cuprinse între 18-44 de ani (74%) care caută să recreeze atmosfera festivă în propriile experienţe de consum. 61% consideră mai atrăgătoare brandurile care lansează ediţii limitate de Crăciun, în special femeile şi persoanele cu venituri de peste 6.000 lei (71%). În plus, 53% dintre români consideră că utilizarea produselor tematice de Crăciun contribuie la îmbunătăţirea imaginii unui brand, iar 40% declară că rămân fideli anumitor branduri care lansează anual produse tematice în perioada Sărbătorilor.
În ceea ce priveşte încrederea în calitatea produselor, 1 din 2 români sunt de părere că ediţiile limitate tematice menţin aceleaşi standarde de calitate ca produsele de bază ale brandurilor.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, în perioada 20 – 26 noiembrie 2024, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban şi mediul rural. Mărimea eşantionului a fost de 1003 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Autor: Virgil Natea

Editor: Corina Muntean

Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.

An agricol dificil pentru producătorii din cartofi din zona Ciucului de Jos
Economic joi, 23 octombrie 2025, 15:00

An agricol dificil pentru producătorii din cartofi din zona Ciucului de Jos

Din cauza secetei, anul agricol este marcat de recolte slabe, preţuri de valorificare mici şi oferte limitate. Specialiștii Direcției Agricole...

An agricol dificil pentru producătorii din cartofi din zona Ciucului de Jos
Harghita: Mai multe primării, pe lista ANAF cu datorii
Economic luni, 20 octombrie 2025, 15:33

Harghita: Mai multe primării, pe lista ANAF cu datorii

Primăriile din judeţul Harghita care au datorii la ANAF sunt dispuse să plătească imediat ce vor avea fonduri, primarii reclamând faptul că se...

Harghita: Mai multe primării, pe lista ANAF cu datorii
Datoria SCJU Târgu Mureş publicată de ANAF provine dintr-un litigiu din 2024
Economic luni, 20 octombrie 2025, 15:30

Datoria SCJU Târgu Mureş publicată de ANAF provine dintr-un litigiu din 2024

Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş a anunţat, azi, după publicarea de către ANAF a listei cu datornici, că aceasta provine...

Datoria SCJU Târgu Mureş publicată de ANAF provine dintr-un litigiu din 2024
ANAF notifică instituţiile publice să-şi plătească datoriile
Economic vineri, 17 octombrie 2025, 15:42

ANAF notifică instituţiile publice să-şi plătească datoriile

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală cere instituţiilor şi autorităţilor publice cu datorii fiscale neachitate până la 31 august...

ANAF notifică instituţiile publice să-şi plătească datoriile
Economic marți, 14 octombrie 2025, 12:15

ANAF a sesizat Parchetul în cazul unei reţele transfrontaliere de evaziune şi spălare de bani

Agenția Națională de Administrare Fiscală anunță că a sesizat Parchetul în cazul unei rețele transfrontaliere de evaziune și spălare de...

ANAF a sesizat Parchetul în cazul unei reţele transfrontaliere de evaziune şi spălare de bani
Economic luni, 13 octombrie 2025, 13:43

INS: Câștigul salarial mediu net a scăzut la 5.387 de lei în luna august

Câștigul salarial mediu net a scăzut la 5.387 de lei în luna august, fiind mai mic 130 de lei față de luna anterioară, conform datelor...

INS: Câștigul salarial mediu net a scăzut la 5.387 de lei în luna august
Economic luni, 13 octombrie 2025, 10:43

Rata anuală a inflației în septembrie a ajuns la 9,88%, potrivit INS

Rata anuală a inflației în septembrie a ajuns la 9,88%, de la 9,85% în august, potrivit datelor publicate astăzi de Institutul Național de...

Rata anuală a inflației în septembrie a ajuns la 9,88%, potrivit INS
Economic vineri, 10 octombrie 2025, 19:00

IMM-urile din județul Mureş pot accesa până la 8 milioane de euro prin Programul Tranziție Justă

Întreprinderile mici şi mijlocii, dar şi microîntreprinderile din judeţul Mureş pot obţine împrumuturi nerambursabile între 300.000 și 8...

IMM-urile din județul Mureş pot accesa până la 8 milioane de euro prin Programul Tranziție Justă