Cele mai frumoase opt orașe care au început treptat să renunțe la autoturisme
Automobilele au aparut cu peste 100 de ani în urma și, treptat, au cucerit străzile orașelor. Însă, astăzi, autoturismul nu mai este cel mai convenabil mijloc de transport – de exemplu, la Londra se circulă cu bicicleta mult mai repede, iar despre blocajele din trafic de la Moscova știe multă lume, și nu din auzite. De aceea, în multe orașe au început să apară străzi pietonale, unde circulația autoturismelor este interzisă. Vă prezentăm cele mai frumoase opt orașe care au început treptat să renunțe la autoturisme.
Copenhaga, Danemarca
Copenhaga este orașul cu cel mai mic număr de automobile din Europa. Și asta pentru că, în anul 1960, autoritățile au început, în mod special, să extindă zonele pietonale din centrul orașului și să îngusteze străzile rutiere. În prezent, în Copenhaga există 320 de kilometri de piste pentru biciclete, iar în viitorul apropiat este planificată construirea unei întregi magistrale, care să lege zonele periferice de centrul orașului.
În centrul orașului Hamburg nu există o interdicție pentru circulația auto, însă Primăria face totul pentru ca cetățenii să circule mai ușor și mai placut pe jos, pe bicicletă sau cu transportul în comun. Aici a fost lansat proiectul „Rețeaua verde”, care prevede că, în următorii 20 de ani, prin tot orașul vor fi create spații verzi, piste pentru bicicliști și trotuare. Zona pietonală va cuprinde circa 40% din oraș.
Madrid, Spania
Pe multe străzi centrale din Madrid, circulația auto este închisă, iar amenda pentru încălcarea interdicției este de 100 de dolari. Excepția este valabilă doar pentru locuitorii cu domiciliul pe aceste străzi. În următorii cinci ani, autoritățile locale intenționează să elibereze de mașini întreg centrul orașului, iar străzile centrale să fie transformate în zone pietonale.
Paris, Franța
În urmă cu doi ani, în capitala Franței nivelul de poluare a crescut brusc, motiv pentru care autoritățile au hotărat ca circulaţia mașinilor din centrul orașului să se desfășoare alternativ: o zi mașinile cu numere pare, în cealaltă zi mașinile cu numere impare. Planul a funcționat, iar nivelul de poluare s-a redus cu 30%. Pâna în anul 2020, Primăria capitalei franceze are planificată extinderea rețelei pistelor de bicicliști și autorizarea accesului în centru doar a autoturismelor cu motor electric. Deocamdată, au fost construite doar câteva zone pietonale în centrul orașului, iar locuitorii străzilor centrale nu au voie să-și folosească mașinile în weekend.
Helsinki, Finlanda
În următorii zece ani, populația capitalei finlandeze va crește, iar numărul mașinilor, dimpotrivă, va scade. Autoritățile de la Helsinki intenționează să mute circulația tuturor autoturismelor la periferie, iar în centrul orașului să lase doar mijloacele de transport în comun. Aici au fost create deja dispozitive mobile, cu ajutorul cărora pot fi găsite foarte ușor parcările de biciclete din apropiere sau stațiile de tramvai, așa ca, treptat, mașinile din zona devin inutile.
Chengdu, China
Străzile orașului Chengdu au fost proiectate în așa fel încât să poți ajunge în orice loc pe jos în 15 minute. Automobilelor le-au fost atribuite doar jumătate din străzi, iar restul – bicicliștilor și pietonilor.
Bogota, Columbia
La Bogota au început să construiască piste pentru bicicliști și străzi pietonale înca din anii ’70. În prezent, în oraș există circa 300 de kilometri de piste de biciclete, iar majoritatea străzilor centrale sunt eliberate de autoturisme, prin centrul orașului circulând programat doar autobuze.
Milano, Italia
Autoritățile milaneze distribuie gratuit vouchere pentru călătoria cu transportul în comun pentru șoferii care își lasă, în mod deliberat, mașinile acasă. Toate autoturismele sunt înregistrate într-un sistem special, iar, când autovehiculul rămân în parcare, pe cardul special al proprietarului sunt virați bani pentru călătoria cu transportul public.