Ascultă Radio România Târgu Mureș Live

Magazinele viitorului

Magazinele viitorului
Foto: Foto: Radio Tg.Mures/Mirela Rotar

Publicat de Corina Muntean, 19 iunie 2019, 11:08 / actualizat: 19 iunie 2019, 19:13

Personalizarea și digitalizarea sunt cele 2 concepte care vor marca viitorul industriei de retail. O spun reprezentanții uneia din cele mai mari companii de consultanță la nivel mondial, care întrevăd și o creștere a afacerilor în 2019.

Retailul sau piața de desfacere cu amănuntul va crește anul acesta cu 2% pentru magazinele fizice din statele UE. Cele mai mari rate de creștere a cifrei de afaceri este așteptat să le aibă România (7%) și Lituania (aproape 6%). Numai că magazinele viitorului, nu sunt la noi și nici măcar în Europa, ci în zonele cele mai populate din lume. Magazinul viitorului este deja aici, într-un colț al planetei, posibil în Asia – afirma recent Sue Temple, vicepreședinte în cadrul companiei de cercetare de piață Nielsen.

Retailul a evoluat mult în ultimii ani grație noilor tehnologii care ușurează viața consumatorilor. Așa încât vorbim deja de magazinul inteligent – smart store sau de magazinul robot, de polatformele de vânzări bazate pe inteligența artificială. Însă tendința definitorie a evoluției retailului în zona bunurilor de larg consum (FMCG) pe termen lung, fie că ne referim la offline sau online, va fi personalizarea magazinelor. Adică să le dai o identitate proprie, un aer aparte care să te diferențieze în ochii consumatorilor, care trăiesc în masă, dar ”caută și învață într-o lume extrem de personalizată”, spun reprezentanții Nielsen. Potrivit acestei companii de cercetare, de conceptul de personalizare a magazinelor se leagă un factor extrem de important: frecvența și fragmentarea misiunilor de cumpărare. În medie, o persoană face 56 de vizite într-un magazin de bunuri de larg consum pe parcursul unei luni, cele mai multe misiuni de cumpărare fiind deservite de către magazine de panificație și de patiserie (circa 10 vizite/ lună), supermarketuri de proximitate (7,4 vizite / lună), discounteri (6,5 vizite / lună), magazine de tip convenience store (5,6 vizite / lună), cafenele (5,5) și supermarketuri clasice de dimensiuni mari (5,3). Iar această tendință este și mai vizibilă în rândul cumpărătorilor din noua generație. Cel de-al 2-lea concept care definește magazinul viitorului este digitalizarea.

Datele Nielsen arată că, în prezent, circa 6%-7% din banii care merg către piața bunurilor de larg consum la nivel global sunt cheltuiți online. Iar aceste cifre sunt în creștere, pentru că tot mai mulți consumatori își bazează alegerile pe recomandări din mediul online, care așteaptă oferte și reclame relevante ca timp și personalizare. Fiindcă sunt nemulțumiți, aproape jumătate dintre consumatorii la nivel global schimbă frecvent magazinele. Dacă însă oferta potrivită întâlnește persoana potrivită, atunci rata de recuperare a investiției poate crește de 13 ori. Astăzi, shoppingul online poate depăși imaginația. Deja, dispozitivele de acasă, cum ar fi Google Home sau Amazon Echo, fac singure cumpărături. La fel ca nevoia de personalizare, e-commerce-ul redefinește piața de desfacere a bunurilor de larg consum, la nivel global. Shoppingul online cunoaște o creștere accelerată pe fondul răspândirii telefoanelor inteligente, care au devenit parte indispensabilă a vieții pentru miliarde de persoane. Comerțul electronic rămâne o mină de aur pentru întreprinzători. El oferă o platformă de oportunități pentru sute de mii de companii, de toate dimensiunile, de la cele mai cunoscute magazine din offline până la start-up-uri, ducând cifra de afaceri globală în 2017 la 2.800 de miliarde de dolari, potrivit datelor Nielsen.

Autor: Virgil Natea

Editor: Corina Muntean

Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.

Sursa: www.magazinulprogresiv.ro

PNRR-ul revizuit al României a fost aprobat în cadrul reuniunii Consiliului ECOFIN
Economic joi, 13 noiembrie 2025, 18:28

PNRR-ul revizuit al României a fost aprobat în cadrul reuniunii Consiliului ECOFIN

Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă revizuit al României a fost aprobat, în această după-amiază, la Bruxelles, în cadrul reuniunii...

PNRR-ul revizuit al României a fost aprobat în cadrul reuniunii Consiliului ECOFIN
Datoria externă totală a României a depăşit 221 de miliarde de euro, informează Banca Naţională
Economic joi, 13 noiembrie 2025, 17:17

Datoria externă totală a României a depăşit 221 de miliarde de euro, informează Banca Naţională

Contul curent al balanţei de plăţi a consemnat, în intervalul ianuarie–septembrie 2025, un deficit de peste 22- ă de miliarde de euro, mai...

Datoria externă totală a României a depăşit 221 de miliarde de euro, informează Banca Naţională
Harghita: Fermierii din judeţ au primit, în ultimii aproape 20 de ani, peste un miliard de euro subvenţii de la APIA
Economic joi, 13 noiembrie 2025, 17:15

Harghita: Fermierii din judeţ au primit, în ultimii aproape 20 de ani, peste un miliard de euro subvenţii de la APIA

Fermierii harghiteni au primit, în ultimii aproape 20 ani, peste un milliard de euro subvenţii de la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru...

Harghita: Fermierii din judeţ au primit, în ultimii aproape 20 de ani, peste un miliard de euro subvenţii de la APIA
„Famos” Odorheiu Secuiesc, unul dintre cei mai vechi producători de mobilă din România, își închide porțile
Economic joi, 13 noiembrie 2025, 13:15

„Famos” Odorheiu Secuiesc, unul dintre cei mai vechi producători de mobilă din România, își închide porțile

Decizia vine după ani de pierderi și un context economic nefavorabil pentru industria mobilei, marcat de costuri ridicate și concurența...

„Famos” Odorheiu Secuiesc, unul dintre cei mai vechi producători de mobilă din România, își închide porțile
Economic miercuri, 12 noiembrie 2025, 17:30

Se menține rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,5% pe an

Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a hotărât în şedinţa de astăzi menţinerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul...

Se menține rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,5% pe an
Economic miercuri, 12 noiembrie 2025, 08:25

În ultimele 30 de zile, preţul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 1,3%, în timp ce în cazul motorinei, preţul mediu a crescut cu peste 3 procente

În Bucureşti, un litru de benzină standard se vinde cu preţuri între 7 lei şi 54 de bani şi 7 lei şi 60 de bani, în timp ce motorina...

În ultimele 30 de zile, preţul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 1,3%, în timp ce în cazul motorinei, preţul mediu a crescut cu peste 3 procente
Economic miercuri, 12 noiembrie 2025, 08:09

Zi istorică la Bursa de Valori Bucureşti

Principalul indice al Bursei, BET, care include cele mai tranzacţionate 20 de companii listate, s-a apreciat cu 1,39%, până la 23.102 puncte, o...

Zi istorică la Bursa de Valori Bucureşti
Economic miercuri, 12 noiembrie 2025, 08:07

România va aplica ferm sancţiunile economice internaţionale ce vizează compania petrolieră rusă Lukoil

România va aplica ferm sancţiunile economice internaţionale ce vizează compania petrolieră rusă Lukoil şi nu va solicita prelungirea...

România va aplica ferm sancţiunile economice internaţionale ce vizează compania petrolieră rusă Lukoil