Aurul are concurență…
Dacă faceţi parte din grupul celor care-şi investec economiile în aur şi argint şi aţi pariat pe acestea la bursă, e momentul să vă reorientaţi. Cotaţia paladiului creşte mai rapid decât a altor metale pretţioase, ajungând la un pas de paritatea cu aurul pentru prima dată în ultimii 16 ani.
Uitaţi de platină, aur şi argint. A sosit momentul să pariaţi pe paladiu. Livrările limitate, deficitele mari şi interesul crescut din partea investitorilor speculativi au dus la creşterea cu 40% a preţurilor la paladiu în ultimele trei luni, transmite Reuters, preluat de ziare.com. Cotaţia acestui metal, utilizat în principal la producţia de catalizatoare pentru vehicule, a atins un nivel record de 1.185,40 dolari pe uncie vineri, cu doar 35 de dolari sub cotaţia de 1.220 dolari pentru o uncie de aur.
Paladiul (Pd), alături de platină, rodiu, ruteniu, iridiu și osmiu formează un grup de elemente denumite metale din grupul de platină (PGM). Acestea au proprietăți chimice similare, dar paladiul are cel mai scăzut punct de topire și este cel mai puțin dens din ele. Paladiul se utilizează foarte mult în convertoarele catalitice, care convertesc până la 90% din gazele nocive (azot, dioxid de carbon, gaze de eșapament, hidrocarburi, monoxid de carbon și dioxid de azot). Metalul mai este folosit şi în electronică, stomatologie, medicină, purificarea hidrogenului, aplicații chimice, tratarea apelor subterane și producerea de bijuterii. Depunerile de minereu de paladiu și alte metale din grupul platinei sunt rare, cele mai extinse rezerve fiind descoperite în Africa de Sud, Statele Unite, Canada și Rusia. Această tendinţă l-a determinat pe un analist de la Mitsubishi, Jonathan Butler, să susţină că ceea ce se întâmplă acum este punctul culminant al mai multor ani de deficite susţinute. 1.200 de dolari este următorul prag psihologic, dar el se aştepată la o cotaţie şi mai ridicată a paladiului, spre 1.300 de dolari.
Un mare producator de catalizatoare auto, Johnson Matthey se aşteaptă la un deficit de 239.000 de uncii în acest an, iar analistii de la GFMS prognozează un deficit de peste un milion de uncii în fiecare din următorii trei ani pe o piaţă a paladiului estimata la 10 milioane de uncii pe an. Preţurile la paladiu au crescut anul acesta chiar dacă vânzarile de automobile pe cea mai mare piaţă auto din lume – China – au scăzut, iar vânzările pe a doua mare piaţă mondială – SUA – au stagnat. Argumentele pentru o piaţă în creştere la paladiu sunt susţinute de tranziţia constructorilor auto europeni spre automobile pe baza de benzină, dupa scandalul Dieselgate. Acest tip de motor necesită mari cantităţi de paladiu pentru construcţia de catalizatoare. La aceasta se adaugă şi faptul că stocurile de paladiu sunt în scadere. Stocurile la depozitele monitorizate de platforma Nymex sunt la 46.965 uncii, cel mai scăzut nivel de după 2003.
De asemenea, stocurile de paladiu deţinute de fonduri de tip ETF au scăzut sub nivelul de 800.000 de uncii de la 2,6 milioane uncii în 2015. Având aceste date din piaţă, şi evaluând tendinţele anticipate de specialişti, putem concluziona că investiţia în paladiu va aduce radnamentul scontat în următorii 5 – 10 ani.
Sursa: www.ziare.com
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.
autor: Virgil Natea
editor: Corina Muntean