Brașovul și zona metropolitană vor transport comun sută la sută electric
Publicat de Rotar Mirela, 31 mai 2022, 11:35
Primăria Braşov a depus două solicitări de finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă pentru achiziţia a 23 de autobuze electrice, parte a proiectului de transformare a parcului auto într-unul electric 100 la sută.
Edilii au mai anunţat că vor depune o nouă solicitare de finanţare pentru achiziţia de sisteme ITS (Intelligent Transport Systems), în valoare de 1 milion de euro, necesare dezvoltării sistemul de ticketing existent, a explicat purtătorul de cuvânt, Sorin Toarcea:
Acum avem aproape 130 de autobuze electrice și troleibuze, iar cu cele 23 noi vom ajunge undeva la 60-70 la sută din parcul auto complet electrific în municipiul Brașov. Vorbim de o valoare pe care sperăm să o atragem prin PNRR de 11,2 milioane de euro. Municipalitatea are mai multe proiecte în derulare pentru stații de încărcare, pentru autobuze sau autoturisme. Sperăm ca în câțiva ani Brașovul să fie poate primul oraș în care transportul electric, în comun sau personal, să fie chiar mai puternic decât cel diesel sau pe benzină.
Directorul Asociației Metropolitane de Transport Brașov, Cătălin Frangulea, confirmă că au fost depuse dosare de finanțare prin PNRR de către mai multe localități din zonă pentru achiziția a 38 de autobuze și 7 microbuze electrice.
Vehiculele sunt de două feluri, cu baterie sau cu pilă de combustie pe hidrogen. Licitația se va încheia la finele anului viitor, iar acestea ar putea ajunge să circule pe șosele cel mai târziu în 2026.
Cătălin Frangulea:
Localitatea Săcele ar urma să beneficieze de 7 autobuze, Ghimbav 4, Zărnești două, Predeal două, Râșnov și Cristian au optat pentru microbuze electrice, la fel și comunele Teliu și Vama Buzăului. Vorbim de autobuze de 486.000 de euro fără TVA bucata, iar noi am solicitat fonduri pentru 38 de astfel de autobuze și 7 microbuze electrice. Regula PNRR e ca totul să fie livrat, instalat și operațional până la mijlocul anului 2026. Evident, noi sperăm să ne mișcăm mult mai repede și, cu puțin efort, probabil că deja din 2024 autobuzele electrice cumpărate prin PNRR să circule pe drumurile din Zona Metropolitană Brașov.
Cătălin Frangulea a explicat că problema acestor vehicule electrice nu e nici consumul și nici puterea motorului de abordare a pantelor zonei montane.
Marea provocare o constituie necesitatea de a avea suficientă capacitate de energie electrică la stațiile de încărcare, mai ales în localitățile rurale din zona Metropolitană. Este o problemă de ordin național, iar furnizorii de electricitate vor fi nevoiți să adauge noi disponibilități de forță și capacitate electrică.
Valeriu Russu