Ascultă Radio România Târgu Mureș Live

Culoarea alimentelor le transmite un mesaj oamenilor

Radio România Mureș

Publicat de radiomures, 4 februarie 2017, 12:00

Instinctiv, culorile roşu şi verde par nişte indicatori importanţi ai valorii energetice a unui aliment: mai ridicată sau mai slabă. Într-un studiu realizat de o echipă italiană (Scuola Internazionale Superiore di Studi Avazanti), cercetătorii au explicat că „primatele non-umane evaluează calitatea nutriţională a fructelor şi a legumelor în funcţie de intensitatea nuanţelor de roşu şi verde, roşul semnalând un aport de energie şi proteine mai ridicat”. Cum rămâne cu ființa umană? Studii anterioare au cercetat mai ales asocierea dintre culoarea produselor alimentare și aroma lor, dar puţine au examinat legătura dintre culoarea şi percepţia „instinctivă” a aportului caloric. Specialiştii italieni au reunit voluntari cărora le-au prezentat o multitudine de imagini cu produse alimentare și cu altele necomestibile (cum ar fi obiectele), reflectând o gamă largă de culori, inclusiv roşu şi verde, culori pe care ochii omului le recunosc extrem de bine (cu excepția persoanelor care au probleme cu vederea). Rezultatul arată în mod clar că respectiva culoare influenţează interesul stârnit de un aliment (rata cu care el captează atenția) și estimarea valorii sale nutritive (calorii). Astfel, roșul declanșează un răspuns mai rapid decât verdele și este asociat mai mult cu un aport superior de energie. Dar acest lucru nu este valabil decât pentru alimentele „proaspete”, „naturale” (carne și legume), nu pentru cele prelucrate şi gătite şi pentru produsele nealimentare. Desigur, distincția între roșu și verde nu este întotdeauna tranşată în mod formal din cauza intensităților de culoare şi a faptului că cele două culori – roşu şi verde – pot fi găsite în acelaşi aliment. Cu toate acestea, autorii consideră că „inspecția vizuală a unui produs alimentar, în special culoarea sa, constituie un element central al evalării de către oameni și că, practic, ei au același sistem de bază cu primatele non-umane”, fapt care face trimitere la cele mai îndepărtate origini ale fiinţei umane.

 

O toaletă din aur, vândută cu 12,1 milioane de dolari
Life-style marți, 2 decembrie 2025, 15:54

O toaletă din aur, vândută cu 12,1 milioane de dolari

“America”, o toaletă din aur, creată de artistul conceptual italian Maurizio Cattelan a fost vândută cu 12,1 milioane de dolari la o...

O toaletă din aur, vândută cu 12,1 milioane de dolari
O companie din SUA a înregistrat un succes revoluționar în medicina regenerativă, efectuând primul implant uman de cornee tip 3D
Life-style luni, 24 noiembrie 2025, 11:42

O companie din SUA a înregistrat un succes revoluționar în medicina regenerativă, efectuând primul implant uman de cornee tip 3D

O companie din SUA a înregistrat un succes revoluționar în medicina regenerativă, efectuând primul implant uman de cornee tip 3D – creată în...

O companie din SUA a înregistrat un succes revoluționar în medicina regenerativă, efectuând primul implant uman de cornee tip 3D
Erupția repetată a unui vulcan de pe insula Kyushu a afectat traficul aerian
Life-style luni, 17 noiembrie 2025, 19:41

Erupția repetată a unui vulcan de pe insula Kyushu a afectat traficul aerian

Un vulcan de pe insula Kyushu, din sud-vestul Japoniei, a erupt duminică dimineața devreme, trimițând în atmosferă un nor de cenușă și fum...

Erupția repetată a unui vulcan de pe insula Kyushu a afectat traficul aerian
În sud-estul Franței se va schia gratuit pe unele pârtii
Life-style luni, 17 noiembrie 2025, 18:15

În sud-estul Franței se va schia gratuit pe unele pârtii

În stațiunea Saint-Colomban-des-Villards din sud-estul Franței, Consiliul municipal a luat decizia de a garanta abonamente gratuite de schi pentru...

În sud-estul Franței se va schia gratuit pe unele pârtii
Life-style joi, 13 noiembrie 2025, 13:37

O broșă a lui Napoleon a fost vândută cu peste 3,7 milioane de euro

O broșă cu diamante, pierdută de împăratul francez Napoleon în timpul fugii de la Bătălia de la Waterloo, la începutul secolului al XIX-lea,...

O broșă a lui Napoleon a fost vândută cu peste 3,7 milioane de euro
Life-style miercuri, 5 noiembrie 2025, 16:22

Loterie pentru locuri de veci

La Paris, administrația orașului a lansat o loterie pentru restaurarea monumentelor funerare din cimitirele supraaglomerate Père-Lachaise,...

Loterie pentru locuri de veci
Life-style marți, 4 noiembrie 2025, 08:33

Minutul de Viitor, cu Raluca Creț | Nike a dezvăluit recent Project Amplify, un concept inovator de încălțăminte motorizată care promite să schimbe pentru totdeauna experiența mișcării

Gândit pentru sportivii amatori și pasionații de fitness, noul sistem combină tehnologia de ultimă generație cu principiile biomecanicii pentru...

Minutul de Viitor, cu Raluca Creț | Nike a dezvăluit recent Project Amplify, un concept inovator de încălțăminte motorizată care promite să schimbe pentru totdeauna experiența mișcării
Life-style marți, 4 noiembrie 2025, 08:22

Info Gadget, cu Raluca Creț | Compania chineză DJI, cunoscută pentru dronele sale, a lansat primul său robot de curățenie — DJI ROMO

Dispozitivul marchează intrarea producătorului pe piața electrocasnicelor inteligente și integrează tehnologii de navigație și detecție...

Info Gadget, cu Raluca Creț | Compania chineză DJI, cunoscută pentru dronele sale, a lansat primul său robot de curățenie — DJI ROMO