Antreprenorii din România vor ca afacerea să rămână în familie
Şase din zece antreprenori din România vor ca afacerea să rămână în familie, iar preocuparea lor este să mulțumească clienții și acționarii, înaintea angajaților. În următorii doi ani, prioritatea pentru afacerile locale de familie este introducerea de noi produse şi servicii, arată un studiu global.
Aproape 60% dintre deţinătorii de afaceri de familie din România vor să se asigure că business-ul rămâne în familie pe termen lung. Este un procent mai mic comparativ cu 74% în Europa Centrală şi de Est (ECE), deşi 82% dintre acest tip de afaceri de pe plan local şi-au crescut vânzările în ultimul an financiar. Potrivit cercetării ‘Global Family Business Survey’, doar 63% dintre afacerile de familie în România au planuri pentru viitorul afacerilor, precum convenţii între acţionari (39%), politici privind dividendele (39%), proceduri de urgenţă şi situaţii neprevăzute (15%) sau testament (12%). Prin comparaţie, 69% dintre afacerile de familie din ECE, respectiv 81% la nivel global au astfel de aranjamente.
Obiectivele personale-cheie pe termen lung ale proprietarilor de afaceri de familie din România sunt protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei (87%) şi generarea de dividende pentru membrii familiei (84%). Sondajul realizat de PwC relevă faptul că nivelul de încredere între membrii familiei este considerat în general ridicat, iar 74% dintre respondenţi afirmă că există o aliniere a familiei cu privire la direcţia companiei (faţă de 59% la nivel global). Totodată, majoritatea afacerilor de familie din România (82%) a raportat o creştere a vânzărilor, în ultimul an financiar, faţă de anul 2021, când ponderea era de 55%.
Nivelul raportat pe plan local este similar cu cel înregistrat în ECE (83%) şi peste procentul de 71% înregistrat la nivel global. În acelaşi timp, obiectivele de creştere sunt ambiţioase şi pentru următorii doi ani: Mai mult de un sfert (27%) dintre afacerile de familie din România se aşteaptă să crească rapid şi agresiv, faţă de 20% la nivel de ECE şi 14% la nivel global. ‘Majoritatea întreprinderilor de familie din România îşi stabilesc obiective şi ţinte pentru satisfacţia clienţilor şi creştere, și doar o minoritate le stabileşte pentru diversitate şi incluziune şi impact social.
Principalele priorităţi ale afacerilor de familie din România în următorii doi ani sunt creşterea loialităţii clienţilor şi introducerea de noi produse şi servicii (ambele priorităţi mult mai mari decât în CEE şi decât media globală).
Principalele grupuri prioritare sunt clienţii şi acţionarii, urmaţi de angajaţi, se arată în studiul ‘Global Family Business Survey’, realizat de PwC., în care au fost intervievate 2.043 de persoane cu afaceri de familie, din 82 de ţări, printre care şi România.
Autor: Virgil Natea
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.