Magazinele viitorului
Personalizarea și digitalizarea sunt cele 2 concepte care vor marca viitorul industriei de retail. O spun reprezentanții uneia din cele mai mari companii de consultanță la nivel mondial, care întrevăd și o creștere a afacerilor în 2019.
Retailul sau piața de desfacere cu amănuntul va crește anul acesta cu 2% pentru magazinele fizice din statele UE. Cele mai mari rate de creștere a cifrei de afaceri este așteptat să le aibă România (7%) și Lituania (aproape 6%). Numai că magazinele viitorului, nu sunt la noi și nici măcar în Europa, ci în zonele cele mai populate din lume. Magazinul viitorului este deja aici, într-un colț al planetei, posibil în Asia – afirma recent Sue Temple, vicepreședinte în cadrul companiei de cercetare de piață Nielsen.
Retailul a evoluat mult în ultimii ani grație noilor tehnologii care ușurează viața consumatorilor. Așa încât vorbim deja de magazinul inteligent – smart store sau de magazinul robot, de polatformele de vânzări bazate pe inteligența artificială. Însă tendința definitorie a evoluției retailului în zona bunurilor de larg consum (FMCG) pe termen lung, fie că ne referim la offline sau online, va fi personalizarea magazinelor. Adică să le dai o identitate proprie, un aer aparte care să te diferențieze în ochii consumatorilor, care trăiesc în masă, dar ”caută și învață într-o lume extrem de personalizată”, spun reprezentanții Nielsen. Potrivit acestei companii de cercetare, de conceptul de personalizare a magazinelor se leagă un factor extrem de important: frecvența și fragmentarea misiunilor de cumpărare. În medie, o persoană face 56 de vizite într-un magazin de bunuri de larg consum pe parcursul unei luni, cele mai multe misiuni de cumpărare fiind deservite de către magazine de panificație și de patiserie (circa 10 vizite/ lună), supermarketuri de proximitate (7,4 vizite / lună), discounteri (6,5 vizite / lună), magazine de tip convenience store (5,6 vizite / lună), cafenele (5,5) și supermarketuri clasice de dimensiuni mari (5,3). Iar această tendință este și mai vizibilă în rândul cumpărătorilor din noua generație. Cel de-al 2-lea concept care definește magazinul viitorului este digitalizarea.
Datele Nielsen arată că, în prezent, circa 6%-7% din banii care merg către piața bunurilor de larg consum la nivel global sunt cheltuiți online. Iar aceste cifre sunt în creștere, pentru că tot mai mulți consumatori își bazează alegerile pe recomandări din mediul online, care așteaptă oferte și reclame relevante ca timp și personalizare. Fiindcă sunt nemulțumiți, aproape jumătate dintre consumatorii la nivel global schimbă frecvent magazinele. Dacă însă oferta potrivită întâlnește persoana potrivită, atunci rata de recuperare a investiției poate crește de 13 ori. Astăzi, shoppingul online poate depăși imaginația. Deja, dispozitivele de acasă, cum ar fi Google Home sau Amazon Echo, fac singure cumpărături. La fel ca nevoia de personalizare, e-commerce-ul redefinește piața de desfacere a bunurilor de larg consum, la nivel global. Shoppingul online cunoaște o creștere accelerată pe fondul răspândirii telefoanelor inteligente, care au devenit parte indispensabilă a vieții pentru miliarde de persoane. Comerțul electronic rămâne o mină de aur pentru întreprinzători. El oferă o platformă de oportunități pentru sute de mii de companii, de toate dimensiunile, de la cele mai cunoscute magazine din offline până la start-up-uri, ducând cifra de afaceri globală în 2017 la 2.800 de miliarde de dolari, potrivit datelor Nielsen.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.
Sursa: www.magazinulprogresiv.ro