Ministerul Educației vrea să reducă timpul petrecut de elevi cu rezolvarea temelor pentru acasă
Publicat de Stan Lucian, 21 noiembrie 2025, 17:00 / actualizat: 21 noiembrie 2025, 20:08
Un proiect de ordin al Ministerului Educației și Cercetării, lansat în consultare publică, prevede că elevii din ciclul primar nu ar trebui să petreacă mai mult de o oră pe zi făcând teme, iar cei din ciclul gimnazial, două.
Conform proiectului, la clasa pregătitoare și la grădiniță nu ar trebui să se dea teme, iar în perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învățământul primar și gimnazial. Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar.
Totodată, sunt introduse responsabilități precise pentru directori și diriginți în procesul de monitorizare a gradului de suprasolicitare a elevilor.
Președintele Colegiului Elevilor Mureș, David Simionca, vede în această propunere un început de reformă a sistemului, dar susține implicarea mai multor voci pentru o soluție eficientă:
„Consider că orice activitate extracuriculară trebuie să fie construită pe performanța academică, dar în acest sens, dacă dorim să inițiem o schimbare reală în economia educațională, trebuie să apelăm la politici publice, deoarece schimbarea reală doar prin acest mod se poate produce. În acest sens, încurajăm toți elevii și toate persoanele interesate să apeleze la decidenți locali, la membrii Parlamentului și Senatului din județul respectiv, pentru a putea forma un sistem care este maleabil pe cerințele cetățenilor.”
Deși elevii spun că sunt suprasolicitați cu temele pentru acasă, ei acceptă utilitatea acestora, iar cei conștiincioși nu le-ar vrea reduse prea mult.
Profesorii spun că este imposibil de cuantificat timpul în care elevul lucrează efectiv pe temă și că nu se poate coordona, practic, încărcătura de teme la nivel de clasă.
Directorul Colegiului Național ”Alexandru Papiu Ilarian”, Cristina Someșan:
„Cuantificarea lor în timp poate că ar trebui într-un fel monitorizată de către părinți, pentru că efectuatul temei este una, dar dacă între timp copilul se ridică de la masă, se duce, mai mănâncă, mai vorbește la telefon, mai se uită pe Facebook, atunci nu știi niciodată, de fapt, care este durata timpului în care el efectiv este focalizat pe rezolvarea temelor. Ar fi o soluție foarte, foarte complicată ca toți profesorii să anunțe ce teme au dat la clasă și să poți să calculezi pentru a doua zi cât timp ar ocupa asta.”
Proiectul încurajează profesorii să folosească mai mult orele de curs pentru activități asemănătoare temelor, mai ales în perioadele de evaluare.
În plus, temele trebuie evaluate, însă „notarea temei pentru acasă nu este obligatorie”, se mai arată în proiect.
Autor: Raluca Creț