Ascultă Radio România Târgu Mureș Live

Profilul consumatorului în preajma Crăciunului

Profilul consumatorului în preajma Crăciunului
Foto: Sursa grafica: freepik.com

Publicat de Corina Muntean, 9 decembrie 2024, 09:56 / actualizat: 10 decembrie 2024, 10:45

Comportamentul consumatorilor români este puternic influențat de puterea simbolică a sărbătorilor, fenomen care subliniază nevoia de apartenenţă şi de ritualizare în consum, concluzionează un recent sondaj. Asta înseamnă că românii sunt atraşi de diferitele ediţii limitate de produse lansate cu ocazia Crăciunului.

Şapte din 10 români (71%) sunt atraşi de ediţiile limitate de produse lansate cu ocazia Crăciunului, interesul fiind mai pronunţat în rândul femeilor (78% comparativ cu 64% în cazul bărbaţilor) şi în rândul persoanelor cu copii (74% comparativ cu 66% în cazul celor fără copii), conform unui studiu al Reveal Marketing Research.
În ceea ce priveşte cele mai populare categorii de produse cu tematică de Crăciun, în topul preferinţelor se află alimentele (79%), băuturile (56%) şi cosmeticele (39%). De asemenea, 52% dintre români declară că achiziţionează des sau foarte des produse tematice în perioada Sărbătorilor de iarnă.

Principalele motive datorită cărora ediţiile speciale de Crăciun sunt la atât de mare căutare sunt legate de emoţia Crăciunului (45%) şi de aromele sau gusturile specifice sezonului (29%). Printre cele mai asociate arome de Crăciun se numără portocala (49%) şi scorţişoara (35%).
Şi aspectul vizual joacă un rol semnificativ în deciziile de cumpărare în perioada sărbătorilor, 81% dintre români considerând ambalajele festive importante sau foarte importante. Interesul este şi mai pronunţat în rândul persoanelor cu venituri mari de peste 6.000 lei (88%).
Aceste date reflectă puterea simbolică a sărbătorilor în modelarea comportamentului de consum. Ediţiile limitate de Crăciun nu sunt percepute doar ca produse, ci ca experienţe emoţionale ce creează o legătură cu atmosfera festivă. Acest fenomen subliniază nevoia de apartenenţă şi de ritualizare în consum”, a menţionat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, citat în comunicat.
Potrivit acestuia, 64% dintre români declară că au cumpărat cel puţin un produs doar pentru că făcea parte dintr-o ediţie limitată de Crăciun, chiar dacă nu îl consumau în mod obişnuit. Această tendinţă este mai accentuată în rândul generaţiei tinere cu vârste cuprinse între 18-44 de ani (74%) care caută să recreeze atmosfera festivă în propriile experienţe de consum. 61% consideră mai atrăgătoare brandurile care lansează ediţii limitate de Crăciun, în special femeile şi persoanele cu venituri de peste 6.000 lei (71%). În plus, 53% dintre români consideră că utilizarea produselor tematice de Crăciun contribuie la îmbunătăţirea imaginii unui brand, iar 40% declară că rămân fideli anumitor branduri care lansează anual produse tematice în perioada Sărbătorilor.
În ceea ce priveşte încrederea în calitatea produselor, 1 din 2 români sunt de părere că ediţiile limitate tematice menţin aceleaşi standarde de calitate ca produsele de bază ale brandurilor.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, în perioada 20 – 26 noiembrie 2024, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban şi mediul rural. Mărimea eşantionului a fost de 1003 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Autor: Virgil Natea

Editor: Corina Muntean

Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.

Scad salariile și numărul de angajați, semn al instabilității politice, economice și fiscale
Economic vineri, 20 iunie 2025, 13:00

Scad salariile și numărul de angajați, semn al instabilității politice, economice și fiscale

Potrivit datelor Direcției Regionale de Statistică Brașov, numărul de salariați la nivel național, dar și regional, a scăzut în luna aprilie...

Scad salariile și numărul de angajați, semn al instabilității politice, economice și fiscale
Ajutor de la stat pentru consumatorii care ar putea avea dificultăţi să-şi achite facturile la energie electrică
Economic marți, 17 iunie 2025, 19:44

Ajutor de la stat pentru consumatorii care ar putea avea dificultăţi să-şi achite facturile la energie electrică

Aproximativ trei milioane şi jumătate de gospodării ar urma să beneficieze de sprijinul pe care statul intenţionează să-l acorde de luna...

Ajutor de la stat pentru consumatorii care ar putea avea dificultăţi să-şi achite facturile la energie electrică
Indicele ROBOR la trei luni a scăzut, astăzi, la 7,14%
Economic marți, 17 iunie 2025, 13:02

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut, astăzi, la 7,14%

Indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a scăzut, azi, la...

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut, astăzi, la 7,14%
Rata anuală a inflației a urcat ușor în mai la 5,45%
Economic vineri, 13 iunie 2025, 10:27

Rata anuală a inflației a urcat ușor în mai la 5,45%

Rata anuală a inflației a urcat ușor în mai la 5,45%, de la 4,9% în aprilie, potrivit Institutului Național de Statistică. Cel mai mult s-au...

Rata anuală a inflației a urcat ușor în mai la 5,45%
Economic joi, 12 iunie 2025, 15:14

Măsuri de protecție pentru companiile și firmele cu profil turistic din Praid

Camera de Comerț Harghita este pregătită să protejeze și să reprezinte firmele cu profil cazare turistică, alimentație publică și turism...

Măsuri de protecție pentru companiile și firmele cu profil turistic din Praid
Economic miercuri, 11 iunie 2025, 12:08

ANRE lansează o campanie naţională de informare publică destinată consumatorilor de energie electrică

ANRE lansează o campanie naţională de informare publică destinată consumatorilor de energie electrică în contextul în care, la 1 iulie, va...

ANRE lansează o campanie naţională de informare publică destinată consumatorilor de energie electrică
Economic miercuri, 11 iunie 2025, 12:07

Proiect de 800 de milioane de lei pentru extinderea reţelei de apă din Mureş

Acesta a fost aprobat de Adunarea Generală a Acționarilor ADI Aqua Invest Mureș cu unanimitate de voturi Proiectul presupune extinderea și...

Proiect de 800 de milioane de lei pentru extinderea reţelei de apă din Mureş
Economic luni, 9 iunie 2025, 11:42

O primă formă a pachetului de măsuri fiscale urmează să fie prezentată azi partidelor politice, în cadrul consultărilor de la Cotroceni

Preşedintele Nicuşor Dan a estimat că în 10 zile România va avea un nou executiv învestit, amintind că toate partidele pro-europene implicate...

O primă formă a pachetului de măsuri fiscale urmează să fie prezentată azi partidelor politice, în cadrul consultărilor de la Cotroceni