Românii vor fi suprataxați anul viitor pentru locuințe și mașini
Publicat de Rotar Mirela, 11 decembrie 2025, 13:14
Curtea Constituțională a României a decis ieri că pachetul de reformă fiscală adoptat de Guvern, care include majorarea taxelor și impozitelor locale, precum și alte măsuri fiscale pentru 2026, este constituțional, fiind respinsă astfel contestația depusă de AUR.
Primăriile vor putea decide cu cât vor crește anul viitor taxele locale, doar după ce legea va fi publicată în Monitorul Oficial.
Direcția de Impozite și Taxe din Târgu Mureș a făcut totuși o simulare în acest sens iar impozitul pe clădiri va crește cu peste 170%, precizează pentru Radio Tg.Mureș directorul instituției, Szoverfi Laszlo:
,,Așteptăm ca această lege să fie promulgată și publicată în MO pentru ca și noi la rândul nostru să putem, până la sfârșitul anului, să supunem CL spre aprobare nivelul noilor taxe și impozite. Da, unele taxe vor crește, la impozitul pe clădiri se va observa o creștere de cel puțin 70%, la fel în cazul mijloacelor de transport se va lua în considerare norma de poluare, deci euro. Cele non-euro, euro1, euro2, euro3 vor avea impozitele mai mari. Din ceea ce am văzut în proiectul de lege, și la mașinile electrice se va plăti un impozit.”
Primăriile din România se vor confrunta, în schimb, cu problema stabilirii valorilor noilor impozite pe mașini, de la 1 ianuarie 2026, în contextul în care acestea vor fi calculate în funcție de norma de poluare, iar aceasta este o informație pe care primăriile nu o dețin.
Totodată, angajații serviciilor de impozite și taxe nu au timp până la finele anului să introducă individual în fișa electronică a fiecărui autoturism norma de poluare, pentru că doar în Târgu Mureș sunt aproximativ 60.000 de autoturisme în circulație la această dată.
Soluția pe care aceștia ar putea să o adopte este să taxeze fiecare autoturism ca fiind non-euro, urmând ca apoi să se facă rectificările, mai spune directorul Direcției de Impozite și Taxe din Târgu Mureș, Szoverfi Laszlo:
,,Problema este că până la această dată noi nu ne-am folosit de norma euro. Nici nu avem aceste informații, de aceea am și luat legătura cu Serviciul Înmatriculări pentru a ne comunica din baza lor de date dacă au consemnată această normă euro pentru ca noi, la rândul nostru, să încărcăm acum baza noastră de date cu această valoare în funcție de care se va calcula impozitul. Sunt circa 60.000 de poziții și nu se poate face transfer automat. Noi ne-am gândit la o soluție, să punem norma de poluare non-euro, cea mai mare, la toată lumea la care nu știm sau la care nu găsim, și pe măsură ce vin oamenii, ne arată care e norma și începem să trecem…”
Aceste creșteri, alături de tarife mai mari la energie și inflație, vor lovi foarte dur omul de rând, spune analistul Lucian Săcălean:
,,Pentru companii, nu va fi o problemă atât de mare, mai ales dacă ne gândim la companiile mari care își vor transfera aceste costuri. Unde? Tot în buzunarele noastre. Deci, iată că din nou lovește în omul de rând, lucru care se întâmplă de 30 de ani în România pentru că noi nu am reformat cu adevărat ceea ce ar fi trebuit să reformăm. Sigur, măsurile au fost luate pentru a acoperi o gaură formată, pe de o parte din neputința administrației centrale de reformă reală, pe de altă parte, din nevoia asumată la nivel politic de a susține mai departe Ucraina și Moldova și din nevoia de a contribui la programele de înarmare…”
În pachetul noi de măsuri de austeritate, Guvernul a mai decis ca, tot din 1 ianuarie 2026, să intre în vigoare noi reglementări privind creșterea CASS pentru freelanceri, la impozitul pe câștigurile din bursă și criptomonede, precum și alte măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice.
Autor: Cristina Bulbescu