Titi Aur: eliminarea probei teoretice la schimbarea categoriei de permis de circulație va crește riscul de accidente
Publicat de Rotar Mirela, 19 decembrie 2025, 13:38 / actualizat: 19 decembrie 2025, 14:43
Parlamentul a adoptat proiectul de lege care elimină susținerea repetată a probei teoretice pentru persoanele care au deja un permis de conducere auto, la obținerea unui permis dintr-o categorie apropiată.
Astfel, persoanele care dețin permis de conducere categoria B1, obținut la vârsta de 16 ani sau 17 ani, sunt exceptate de la susținerea probei teoretice pentru obținerea permisului de conducere categoria B, cu condiția de a fi acumulat o experiență de minimum un an în conducerea unui vehicul din categoria B1 și de a îndeplini celelalte condiții prevăzute de lege.
De asemenea, persoanele care au obținut permisul de conducere pentru categoria A1 și solicită obținerea categoriei A2 sau A sunt exceptate de la susținerea probei teoretice, în anumite condiții (dacă în cazul obținerii categoriei A2 au acumulat o experiență de minimum doi ani în conducerea unei motociclete din categoria A1, respectiv dacă în cazul obținerii categoriei A au acumulat o experiență de minimum doi ani în conducerea unei motociclete din categoria A2.)
O altă decizie este că nu va mai fi dat examen de sală pentru trecerea de la mașină la motocicletă.
Eliminarea probei teoretice nu este bine primită de experții în circulație, care susțin, dimpotrivă, condiții mai aspre pentru acordarea permiselor de circulație. Titi Aur, fondator al Academiei Titi Aur, atrage atenția că reducerea și mai mult a educației rutiere va crește riscul de accidente pe drumurile din țară.
,,Nu prea mi se pare bine, pentru că în România avem o lipsă crasă de educație rutieră. La modul general nu se face nimic în școala generală și liceu. Școala de șoferi este oarecum sumară, superficială, se fac prea puține lucruri și oricum nu se face nimic despre prevenție, despre anticipare, despre conducerea defensivă, despre conducerea în siguranță. Singurul lucru care se făcea și se face totuși este această verificare la cunoștințele teoretice despre legislație.”
Titi Aur a subliniat că, în România, în fiecare zi mor în accidente rutiere, patru persoane, în medie, iar reducerea accidentelor se poate face doar cu educație și cu măsuri mai ferme pentru siguranța rutieră.
,,Bine ar fi dacă am avea cât mai multe verificări, atât despre legislație, dar mai ales despre prevenție, despre anticipare, despre conducere în siguranță, pentru că suntem țara cu cel mai mulți sânge pe șosea, cu cei mai mulți răniți, cu cei mai mulți bani cheltuiți de la buget, consumăm cam 2% din PIB, cam 7 miliarde de euro pe an ca urmare a victimelor accidentelor rutiere, plus încă vreo 3 miliarde prin sistemul de asigurări. Adică consumăm foarte mulți bani, avem multe tragedii, mult sânge pe șosea, iar astfel de măsuri care reduc, practic, posibilitatea de a verifica un conducător auto dacă știe măcar legislație, nu cred că sunt de bine.”
Procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere se va modifica și completa prin ordin al ministrului Afacerilor Interne, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a noii legi.
Pentru a intra în vigoare proiectul trebuie promulgat de către șeful statului.
Autor: Raluca Creţ