Un filantrop britanic promovează frumusețile Transilvaniei și susține educația ecologică în România

Paul Lister este un multimilionar britanic, care a înființat fundația Fondul European pentru Natură, și care de mai mulți ani derulează programe de protecția a mediului în diferite țări ale lumii, inclusiv în România.
Sub genericul „The Wild Transylvania Bike Ride” el a inițiat în această săptămână o tură ciclistă cu scop filantropic, la capătul căreia speră să adune fonduri suficiente pentru a cumpăra un nou autobuz care să fie folosit în proiectul „Regatul Sălbatic”.

În urmă cu 2 ani Paul Lister a inițiat la Brașov un proiect unic în Europa. Este un proiect educațional în cadrul căruia un autobuz cu etaj, tipic britanic, a fost transformat într-un Centru Mobil de Educaţie ecologică. Intitulat „Regatul Sălbatic” acest autobuz-şcoală dotat cu instructori specializați îi invită pe copiii din diferite zone defavorizate ale județului Brașov să-și cunoască mai bine mediul în care trăiesc. Instructorii încearcă să le insufle copiilor din România pasiunea adevărată pentru natură şi dorinţa de a o proteja.
Proiectul s-a bucurat de succes, motiv pentru care în acest an Paul Lister a inițiat o cursă ciclistă prin mai multe locuri din Transilvania la care a invitat să ia parte oameni din întreaga lume, care doresc să sprijine proiectele de protejarea mediului.
Astfel că, începând de azi, timp de 5 zile,15 cicliști amatori din țări de pe 4 continente vor parcurge aproximativ 250 de km pe ruta Ogra-Cund-Sighișoara-Viscri-Șinca Nouă și Bran, pentru a descoperi și promova frumusețea peisajului natural din Transilvania.

Paul Lister:

Avem 15 cicliști și fiecare a adunat câte 3000 de lire sterline pentru a putea să participe la cursă. Fundația noastră a dublat acești bani și sperăm că am trecut de 100.000 de euro, bani care ar trebui să fie de ajuns pentru a cumpăra un autobuz nou pentru programul educațional Regatul Sălbatic. Acest autobuz va călători, probabil, din Brașov către Covasna și vom ajunge la aproximativ 20.000 de elevi pe an. Scopul este ca elevii să urce în autobuz și să vadă filme și să asculte cursurile. Avem niște profesori extraordinari.
Îi lăsăm pe elevi să învețe despre ecosistemul de aici din România încadrat în ecosistemul mondial pentru ca ei să aibă termen de comparație. Când vor coborâ din autobuz cred că se vor simți mândri de moștenirea lor de locul lor de baștină și de cine sunt.
Este important să începem cu generația următoare, dar nu trebuie să uităm nici generația actuală, generația noastră, de ceea ce le lăsăm lor moștenire. Astfel, este important ca generația noastră să înțeleagă fragilitatea ecosistemului nostru și de ce este important să îl conservăm și ce beneficii ne aduce un ecosistem intact pe termen lung.

Ocazia de a vedea peisaje sălbatice din Transilvania natală a atras-o în această tură ciclistă și pe o româncă stabilită de peste 10 ani în Anglia.
D-na Delia Antal este absolventă de studii economice. Nemulțumită de viitorul care se întrezărea în țară pentru acest domeniu, a ales să plece, în 2004, la Londra, unde a devenit între timp actriță și regizor.
Aici, întâlnirea cu Paul Lister avea să-i schimbe complet modul în care se raportează la țara-mamă, România, mai ales după ce acesta i-a prezentat celebra serie de documentare „Wild Carpathia” al căror producător este.

Delia Antal:

Am fost foarte norocoasă să-l cunosc acum 2 ani și ceva pe Paul Lister. Noi avem un club de film la Londra, în zona unde locuim, în Nothing Hill; se numește „Electric ”, și este și el membru, sunt și eu membră și ne-am cunoscut acolo. A început să-mi povestească despre România și cât de fascinat este despre România și ce face el și despre documentarele „Wild Carpathia”. Eu, până în momentul acela nu am fost atât de fascinată de România să spun așa. Am plecat din România în 2004, imediat după ce am terminat facultatea de economie și am plecat pentru că, probabil, nu îmi era foarte bine aici și nu vedeam, eu personal, niciun viitor. În momentul în care am discutat cu el mai deschis și mai sincer despre părerea și experiențele mele din România, el a fost foarte dezamăgit și a zis că trebuie ca să îţi schimbi părerea și în seara asta, după ce plecăm de aici treci pe la mine și îți dau documentarele „Wild Carpathia”. Și am făcut chestia asta și în noaptea aia m-am uitat la ele, la toate trei, și am plâns până la 6 dimineața și ziceam Doamne!, cum am putut eu să nu îmi cunosc țara, să nu știu toate lucrurile astea. Ei, pentru că așa a fost educația noastră, cel puțin a mea și în școlile la care am fost eu, nu s-a promovat România așa cum trebuie și copiii nu au fost educați despre România, așa cum trebuie, și din acest motiv eu am hotărât să mă implic în acest proiect și să-l susțin pe Paul. Cu toții îl susținem și financiar, cu toții susținem proiectul atât cu resurse personale, cât și prin strângere de fonduri. Noi dorim să educăm copiii din România, din zonele mai puțin favorizate, dar de peste tot, în funcție de cum putem să cumpărăm aceste autobuze și, sper din tot sufletul, să putem strânge cât mai mulți bani și să cumpărăm cât mai multe autobuze și să educăm cât mai multă lume, nu numai copii. De exemplu eu sunt adult și nu am fost educată în acest sens. Și eu ca româncă locuind dincolo, cunoscând foarte mulți străini, cred că este datoria mea să fiu acolo și să informez și să aduc cât mai mulți străini, să promovez România, așa cum este ea”.

Acum Delia Antal vrea să schimbe imaginea românilor în lume şi face chiar un documentar despre România, despre românii de excepţie din Marea Britanie, despre geniile şi inventatorii României din prezent şi trecut, şi despre locurile unice din România.
Acum nu doar că vizitează cât de des poate România, dar a ajuns şi să studieze şi să facă cercetare despre țara-mamă, care a devenit noua sa pasiune.
Oare despre câți români se mai poate spune asta în ziua de azi?