26.000 de oameni au murit, într-un singur an, pe șoselele Europei
Comisia Europeană a publicat astăzi statistica privind securitatea rutieră pe anul trecut.
Numărul victimelor accidentelor rutiere este în uşoară scădere, de câţiva ani, în UE. Astfel, potrivit celei mai recente statistici, cea pe anul 2013, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 8%, în comparaţie cu 2012, după o altă reducere, cu 9%, faţă de 2011. În clasament, România ocupă un nefericit loc 1, cu cele mai multe victime.
UE a stabilit un plan de acţiune în domeniul siguranţei rutiere, pentru perioada 2011-2020, plan axat pe modernizarea infrastructurii, creşterea elementelor de siguranţă a vehiculelor şi, nu în ultimul rând, creşterea gradului de educare şi formare în domeniu, cu scopul îmbunătăţirii comportamentului participanţilor la trafic.
În cadrul acestui plan, Comisia publică în fiecare an date privind evoluţia principalilor indicatori referitori la siguranţa rutieră. În timp, UE a luat măsuri de ameliorare a securităţii rutiere care le-au fost recomandate tuturor ţărilor membre.
Astfel, utilizarea centurii de siguranţă este obligatorie în toate autovehiculele, inclusiv în autocare şi microbuze, în toate ţările din UE. Folosirea telefonului mobil, la volan, fără un dispozitiv hands-free, este interzisă. Sunt obligatorii echipamentele de siguranţă, atât în autovehicule, cât şi pentru motociclişti sau biciclişti. În schimb, nivelul alcoolemiei admise pentru cei care se află la volan diferă de la o ţară la alta, în unele dintre ele, între care şi România, fiind zero. Şi limitele de viteză diferă în funcţie de tipul de drum şi vehicul.
În 2013, au murit pe şoselele europene 26 de mii de oameni, iar aici se adaugă rănirile grave, care afectează pe termen lung viaţa victimelor şi a familiilor lor, având impact şi asupra societăţii, în general. Astfel, îngrijirea persoanelor accidentate şi a celor care rămân invalide în urma unor evenimente rutiere costă anual, UE, circa 2% din PIB. Începând din acest an, statele membre trebuie să raporteze la Bruxelles date şi despre răniţi, pe lângă cele despre morţii de pe şosele.
În documentul său, „Siguranţa rutieră în UE – orientări 2011-2020”, Comisia şi-a propus reducerea cu 50%, atât a deceselor, cât şi a vătămărilor grave înregistrate pe drumurile europene, până în 2020.
Țările cu cel mai scăzut număr de decese în accidentele rutiere rămân Regatul Unit, Suedia, Olanda și Danemarca, acestea raportând aproximativ 30 de decese la un milion de locuitori.
Statisticile pe țări referitoare la decesele în accidente rutiere pentru 2012[1]
Stat membru | Decese la un milion de locuitori | Evoluția numărului de decese | |||||
1965 | 2010 | 2011 | 2012 | Scădere anuală medie 2000-2010 | 2010-2011 | 2011-2012 | |
Belgique/België | 147 | 77 | 78 | 73 | -6% | 2% | -12% |
Bulgaria | 91 | 103 | 89 | 82 | -3% | -15% | -8% |
Česká republika | 150 | 76 | 74 | 71 | -5% | -4% | -4% |
Danmark | 212 | 46 | 40 | 32 | -6% | -14% | -18% |
Deutschland | 234 | 45 | 49 | 44 | -7% | 10% | -10% |
Eesti | 178 | 58 | 75 | 65 | -10% | 29% | -14% |
Ireland | 124 | 47 | 41 | 36 | -7% | -12% | -12% |
Ελλάδα (Elláda) | 89 | 111 | 101 | 92 | -4% | -9% | -10% |
España | 114 | 54 | 45 | 41 | -9% | -17% | -9% |
France | 249 | 62 | 61 | 56 | -8% | -1% | -8% |
Italia | 186 | 68 | 64 | 62 | -6% | -6% | -2% |
Κύπρος (Kypros)/Kibris | 162 | 73 | 85 | 59 | -5% | 18% | -28% |
Latvija | 290 | 97 | 86 | 86 | -10% | -18% | -2% |
Lietuva | 250 | 90 | 97 | 100 | -9% | -1% | 2% |
Luxembourg | 250 | 64 | 64 | 65 | -8% | 3% | 3% |
Magyarország | 86 | 74 | 64 | 60 | -6% | -14% | -5% |
Malta | 36 | 36 | 51 | 26 | -1% | 40% | -48% |
Nederland | 202 | 32 | 33 | 32 | -7% | 2% | -1% |
Österreich | 252 | 66 | 62 | 64 | -6% | -5% | 4% |
Polska | 79 | 102 | 109 | 93 | -4% | 7% | -15% |
Portugal | 117 | 79 | 84 | 71 | -6% | -7% | -16% |
România | 98 | 111 | 94 | 96 | 0% | -15% | 1% |
Slovenija | 327 | 67 | 69 | 59 | -7% | 2% | -13% |
Slovensko | 128 | 68 | 60 | 55 | -5% | -13% | -9% |
Suomi/Finland | 230 | 51 | 54 | 48 | -5% | 7% | -11% |
Sverige | 170 | 28 | 34 | 31 | -8% | 20% | -7% |
United Kingdom | 146 | 31 | 31 | 28 | -7% | 3% | -12% |
UE | 171 | 62 | 60 | 55 | -6% | -2% | -9% |
[1]Datele pentru 2012 se bazează pe date provizorii; datele finale pentru fiecare țară în parte ar putea suferi modificări minore. Datele pentru 1965 se bazează pe datele obținute de la Comisia Economică pentru Europa a Națiunilor Unite (CEE-ONU). Pentru următoarele țări, primele date disponibile sunt: Slovacia, Republica Cehă și Slovenia (1970), Estonia, Letonia și Lituania (1980).
Foto: criterii.ro
Sursa: Rador, ec.europa.eu