Afacerile cu jucării continuă să crească la un nivel nemaiîntâlnit
Afacerile cu jucării continuă să crească la un nivel nemaiîntâlnit, în ciuda numeroaselor probleme legate de aprovizionarea cu materii prime și noi tehnologii. Numai în România se estimează că piața jucăriilor a ajuns la finele anului trecut la un nivel record de peste 1,7 miliarde de lei.
Cifra de afaceri a pieței de jucării din România (producție & comerț) a crescut în 2021 cu 14% față de 2020 și a fost de aproape 8 ori mai mare decât în 2012, la cel mai ridicat nivel din istorie, depășind valoarea de 1,5 miliarde de lei.
Mai mult, pentru 2022 specialiștii companiei de consultanță financiară Keysfin estimează continuarea creșterii pieței de jucării peste media europeană și depășirea maximului istoric atins în 2021, la mai mult de 1,7 miliarde de lei. Această evoluție pozitivă se va întâmpla ca urmare a extinderii portofoliului de produse (fapt care influențează procesul de obținere a unui statut premium prin încorporarea de tehnologii noi, interactive și educaționale), al dezvoltării segmentului de jucării ecologice și al transmiterii presiunilor inflaționiste la nivelul consumatorului.
„Numărul mai mare de alianțe și parteneriate strategice, achiziții și colaborări între vânzătorii și participanții la piață la nivel european va susține și creșterea pieței jucăriilor la nivel local. Se așteaptă ca jucăriile pentru sport și în aer liber să beneficieze de o creștere a cererii pe fondul preocupărilor ridicate ale părinților privind obezitatea infantilă și a celorlalte probleme de sănătate asociate sedentarismului copiilor”, afirmă Diana Florescu, analist economic KeysFin.
Pe de altă parte, există și amenințări în piață precum creșterea disponibilității produselor contrafăcute. Acestea sunt fabricate din materii prime de calitate scăzută și pot fi chiar dăunătoare copiilor.
Dezvoltarea comerțului electronic a propulsat vânzările de produse contrafăcute prin extinderea acoperirii geografice, arată analiza KeysFin.
Numărul companiilor care lucrează în domeniu a crescut constant, în 2021 existând în România 504 companii care aveau ca obiect de activitate producția și/sau comerțul cu amănuntul de jucării, în creștere cu 73% comparativ cu 2012. Topul comercianților este condus de Jumbo, Noriel și BRICK DEPOT. Cele mai mari 5 companii au generat 93% din cifra de afaceri a comercianților de jucării din România în 2021. Potrivit rezultatelor din piață, dintre cele 504 de companii luate în calcul în analiză, aproape jumătate (244) au înregistrat profit în 2021, 194 au avut pierdere, restul înregistrând un rezultat nul.
Rezultatul net al companiilor din piața de jucării (profit minus pierdere netă) a crescut de 447 de ori față de 2012, la aproape 279 de milioane de lei pe fondul evoluției componentei de comerț, care a reprezentat 95% din rezultatul net al pieței în 2021.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.