Ascultă Radio România Târgu Mureș Live

Criza COVID-19 a modificat preferinţele consumatorilor români

Criza COVID-19 a modificat preferinţele consumatorilor români
Foto: Foto: CC0 Public Domain

Publicat de Corina Muntean, 28 iulie 2020, 10:49 / actualizat: 9 august 2020, 11:58

Un studiu recent realizat de o mare companie de consultanță financiară indică direcțiile strategice pe care firmele de retail ar trebui să le urmeze: consumatorii români devin tot mai atenţi la calitate, preferă produsele locale şi migrează spre cumpărăturile online.

Aceştia devin mai atenţi la calitate şi preferă produsele locale precum şi cele achiziţionate online. Modificările de comportament apar ca urmare a interesului crescut față de sănătatea proprie şi a familiei, precum şi din cauza efectelor crizei sanitare asupra situaţiei financiare. Acestea sunt principalele elemente care îngrijorează în prezent peste 64% dintre consumatorii români, arată studiul ‘Comportamentul consumatorului român în contextul COVID-19’ realizat de EY România. Urmează preocupările privind accesul la necesităţile de bază (28%), relaţiile personale (30%), restricţionarea libertăţilor (32%) şi abilitatea de a-şi atinge potenţialul (36%, preponderent pentru cei cu vârste cuprinse între 25 şi 65 de ani). Studiul EY, derulat în perioada mai – iunie 2020 şi centrat exclusiv pe consumatorii din România, confirmă tendinţele identificate la nivel global, care semnalează apariţia a patru noi tipuri de comportament în rândul consumatorilor: ‘economiseşte şi fă stocuri’, ‘redu drastic cheltuielile’, ‘păstrează-ţi calmul şi cheltuie’ şi ‘hibernează şi cheltuie’ . Conform analizei EY, criteriile de achiziţie din timpul stării de urgenţă şi din perioada următoare s-au modificat. Calitatea a devenit reperul principal, cu cea mai mare creştere în importanţă în timpul pandemiei (66% dintre respondenţi), urmată de preţ. Volumul cumpărăturilor a crescut, observându-se o migrare spre produse locale în detrimentul celor de import. De asemenea, peste o treime din respondenţi au preferat să comande online produse alimentare, cu livrare acasă. Într-o tendință descendentă se află criterii precum: brand, provenienţă, sustenabilitate, a căror importanţă a scăzut pentru aproximativ 20%, 11%, respectiv 17% dintre respondenţi. De asemenea, o tendinţă majoră înregistrată printre consumatorii români a fost reducerea bugetelor pentru cheltuieli neesenţiale, care s-ar putea permanentiza pentru aproximativ un sfert dintre cei intervievaţi. Tot un sfert dintre consumatori consideră că nu vor mai reveni în totalitate la obiceiurile de consum din anii trecuţi. Scăderea bugetelor de cheltuieli destinate nevoilor neesenţiale va afecta turismul, activităţile de sport, în aer liber, precum şi cheltuielile cu îngrijirea personală. În consecinţă, companiile cu aceste produse şi servicii în portofoliu vor trebui să îşi regândească strategia de comunicare, de vânzare, de marketing, să renegocieze contractele existente şi să analizeze achiziţiile şi reducerea costurilor pe întregul lanţ de aprovizionare.

Studiul ‘Comportamentul consumatorului român în contextul COVID-19’, iniţiat de EY România, este menit să analizeze comportamentele de consum din România din ultimele luni, precum şi modul în care ne aşteptăm să arate o societate ‘post COVID-19’, privită din perspectiva consumatorului. Astfel, dorim să contribuim la schiţarea unei imagini de ansamblu asupra evoluţiei modalităţilor de tranzacţionare şi de consum, precum şi asupra preferinţelor consumatorului din România, raportate la un context complet nou: o pandemie.

Studiul a fost derulat de EY în perioada 13 mai – 2 iunie şi este bazat pe răspunsurile a 393 de participanţi, colectarea datelor fiind realizată online, prin intermediul unei platforme interne.

Autor: Virgil Natea

Editor: Corina Muntean

Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.

An agricol dificil pentru producătorii din cartofi din zona Ciucului de Jos
Economic joi, 23 octombrie 2025, 15:00

An agricol dificil pentru producătorii din cartofi din zona Ciucului de Jos

Din cauza secetei, anul agricol este marcat de recolte slabe, preţuri de valorificare mici şi oferte limitate. Specialiștii Direcției Agricole...

An agricol dificil pentru producătorii din cartofi din zona Ciucului de Jos
Harghita: Mai multe primării, pe lista ANAF cu datorii
Economic luni, 20 octombrie 2025, 15:33

Harghita: Mai multe primării, pe lista ANAF cu datorii

Primăriile din judeţul Harghita care au datorii la ANAF sunt dispuse să plătească imediat ce vor avea fonduri, primarii reclamând faptul că se...

Harghita: Mai multe primării, pe lista ANAF cu datorii
Datoria SCJU Târgu Mureş publicată de ANAF provine dintr-un litigiu din 2024
Economic luni, 20 octombrie 2025, 15:30

Datoria SCJU Târgu Mureş publicată de ANAF provine dintr-un litigiu din 2024

Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş a anunţat, azi, după publicarea de către ANAF a listei cu datornici, că aceasta provine...

Datoria SCJU Târgu Mureş publicată de ANAF provine dintr-un litigiu din 2024
ANAF notifică instituţiile publice să-şi plătească datoriile
Economic vineri, 17 octombrie 2025, 15:42

ANAF notifică instituţiile publice să-şi plătească datoriile

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală cere instituţiilor şi autorităţilor publice cu datorii fiscale neachitate până la 31 august...

ANAF notifică instituţiile publice să-şi plătească datoriile
Economic marți, 14 octombrie 2025, 12:15

ANAF a sesizat Parchetul în cazul unei reţele transfrontaliere de evaziune şi spălare de bani

Agenția Națională de Administrare Fiscală anunță că a sesizat Parchetul în cazul unei rețele transfrontaliere de evaziune și spălare de...

ANAF a sesizat Parchetul în cazul unei reţele transfrontaliere de evaziune şi spălare de bani
Economic luni, 13 octombrie 2025, 13:43

INS: Câștigul salarial mediu net a scăzut la 5.387 de lei în luna august

Câștigul salarial mediu net a scăzut la 5.387 de lei în luna august, fiind mai mic 130 de lei față de luna anterioară, conform datelor...

INS: Câștigul salarial mediu net a scăzut la 5.387 de lei în luna august
Economic luni, 13 octombrie 2025, 10:43

Rata anuală a inflației în septembrie a ajuns la 9,88%, potrivit INS

Rata anuală a inflației în septembrie a ajuns la 9,88%, de la 9,85% în august, potrivit datelor publicate astăzi de Institutul Național de...

Rata anuală a inflației în septembrie a ajuns la 9,88%, potrivit INS
Economic vineri, 10 octombrie 2025, 19:00

IMM-urile din județul Mureş pot accesa până la 8 milioane de euro prin Programul Tranziție Justă

Întreprinderile mici şi mijlocii, dar şi microîntreprinderile din judeţul Mureş pot obţine împrumuturi nerambursabile între 300.000 și 8...

IMM-urile din județul Mureş pot accesa până la 8 milioane de euro prin Programul Tranziție Justă