Grup de inițiativă pentru finalizarea Autostrăzii A8 Iaşi – Tîrgu-Mureş
Proiectul autostrăzii A8 Iaşi-Tg.Mureş a stârnit discuţii aprinse, la o dezbatere de profil organizată la Iași de către Grupul de inițiativă civică.
La reuniune au luat parte autorităţi locale, parlamentari, reprezentanţi ai mediului de afaceri, dar şi un secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Cu acest prilej a fost criticată intenţia guvernului de a se concentra, în principal, pe traseul Iaşi – Bacău – Braşov, în detrimentul variantei inițiale Iași-Tg.Neamț-Ditrău-Tg.Mureș.
Reamintim că Guvernul României a anunțat, la sfârșitul lui decembrie, că autostrada care va lega Moldova de Transilvania va pleca de la Iași va coborî spre Bacău și va trece munții spre Brașov motivând că acest traseu ar fi mai puțin costisitor decât varianta Iași-Tg.Mureș.
Deputatul PMP, Petru Movilă, iniţiator al unui demers legislativ de susţinere a autostrăzii Ungheni-Iaşi -Tîrgu Mureş, care a trecut deja de Senat, afirmă că problema finanţării autostrăzii A8 nu presupune costuri exagerate:
Prezent la dezbatere preşedintele UDMR Mureş, Vass Levente, precizează că este esenţial ca Tg. Mureşul să nu rămână capăt de autostradă şi ca regiunile istorice să fie legate între ele:
Pe de altă parte, din punctul de vedere al Executivului, exprimat de secretarul de stat, Cătălin Bălan, proiectul contestat nu înlocuieşte planul pentru ruta Ungheni-Iaşi-Tîrgu Mureş, pentru care există deja posibilitatea de a accesa fonduri europene:
A8 face parte din culoarul principal de transport european, așa cum a stabilit Comisia Europeană în 2012, cum apare și în Master Planul General al României, ceea ce permite inclusiv accesarea de fonduri europene pentru 85% din investiție.
Sursa: Radio Iaşi