Guvernul a decis angajarea răspunderii asupra Legii Educaţiei Naţionale
Publicat de radiomures, 13 octombrie 2010, 00:00
Guvernul a decis să-şi angajeze răspunderea asupra Legii Educaţiei Naţionale, “o lege extrem de importantă pentru modernizarea învăţământului românesc”, după cum a afirmat prim-ministrul, Emil Boc, la finalul şedinţei de ieri a Executivului. Ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Daniel Funeriu, a apreciat că proiectul Legii Educaţiei Naţionale asigură continuitate şi coerenţă sistemului de învăţământ, în sensul că nu va aduce în acest an şi în următorii ani schimbări în ceea ce priveşte organizarea examenelor, inclusiv a examenului de Bacalaureat. Cele mai importante elemente ale proiectului Legii Educaţiei Naţionale se referă la conceperea curriculei, punându-se accentul pe competenţă şi nu pe acumularea de informaţie. De asemenea, numărul maxim de ore va fi redus de la 25 la 20, în învăţământul primar şi de la 30 la 25 în cel gimnazial. Complementar acestei decizii va fi promovat Programul ,,Şcoală după şcolă”, prin care va fi oferit un cadru organizat pentru pregătirea temelor. O altă componentă a proiectului vizează descentralizarea. Practic, consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ şi autoritaţile locale, care vor face parte din conducerile şcolilor, vor putea decide în proporţie de 20% pentru învăţământul gimnazial şi de 30% pentru cel liceal disciplinele de învăţământ. De asemenea, profesorul va avea 25% din timp la dispoziţie pentru a-şi adapta predarea la nevoile elevilor. Totodată, sistemul de finanţare va avea următoarele paliere: finanţarea de bază, complementară şi suplimentară, în funcţie de performanţele unităţii de învăţământ. În ceea ce priveşte învăţământul universitar, accentul se va pune pe calitate. În acest sens, prim-ministrul a arătat că se va realiza o clasificare a universităţilor în funcţie de programele de studii. Un alt element de noutate constă în eliminarea criteriului de vechime în ceea ce priveşte ocuparea funcţiilor didactice din învăţământul superior, ca o modalitate de susţinere a performantei în mediul academic. De asemenea, va fi asigurată ponderea studenţilor în Senatul universitar de minimum 25%, astfel încât să existe un echilibru în reprezentarea tuturor structurilor în conducerea universităţilor. La rândul său, ministrul Educaţiei a arătat că alocarea de resurse financiare universităţilor se va face în funcţie de nivelul de studiu, respectiv de licenţă, de master şi de doctorat, renunţându-se la actualul principiu al finanţării per student. (Sursa-Comunicat Guvern) Nicoleta Ghisa