Ascultă Radio România Târgu Mureș Live

Criza COVID-19 a modificat preferinţele consumatorilor români

Criza COVID-19 a modificat preferinţele consumatorilor români
Foto: Foto: CC0 Public Domain

Publicat de Corina Muntean, 28 iulie 2020, 10:49 / actualizat: 9 august 2020, 11:58

Un studiu recent realizat de o mare companie de consultanță financiară indică direcțiile strategice pe care firmele de retail ar trebui să le urmeze: consumatorii români devin tot mai atenţi la calitate, preferă produsele locale şi migrează spre cumpărăturile online.

Aceştia devin mai atenţi la calitate şi preferă produsele locale precum şi cele achiziţionate online. Modificările de comportament apar ca urmare a interesului crescut față de sănătatea proprie şi a familiei, precum şi din cauza efectelor crizei sanitare asupra situaţiei financiare. Acestea sunt principalele elemente care îngrijorează în prezent peste 64% dintre consumatorii români, arată studiul ‘Comportamentul consumatorului român în contextul COVID-19’ realizat de EY România. Urmează preocupările privind accesul la necesităţile de bază (28%), relaţiile personale (30%), restricţionarea libertăţilor (32%) şi abilitatea de a-şi atinge potenţialul (36%, preponderent pentru cei cu vârste cuprinse între 25 şi 65 de ani). Studiul EY, derulat în perioada mai – iunie 2020 şi centrat exclusiv pe consumatorii din România, confirmă tendinţele identificate la nivel global, care semnalează apariţia a patru noi tipuri de comportament în rândul consumatorilor: ‘economiseşte şi fă stocuri’, ‘redu drastic cheltuielile’, ‘păstrează-ţi calmul şi cheltuie’ şi ‘hibernează şi cheltuie’ . Conform analizei EY, criteriile de achiziţie din timpul stării de urgenţă şi din perioada următoare s-au modificat. Calitatea a devenit reperul principal, cu cea mai mare creştere în importanţă în timpul pandemiei (66% dintre respondenţi), urmată de preţ. Volumul cumpărăturilor a crescut, observându-se o migrare spre produse locale în detrimentul celor de import. De asemenea, peste o treime din respondenţi au preferat să comande online produse alimentare, cu livrare acasă. Într-o tendință descendentă se află criterii precum: brand, provenienţă, sustenabilitate, a căror importanţă a scăzut pentru aproximativ 20%, 11%, respectiv 17% dintre respondenţi. De asemenea, o tendinţă majoră înregistrată printre consumatorii români a fost reducerea bugetelor pentru cheltuieli neesenţiale, care s-ar putea permanentiza pentru aproximativ un sfert dintre cei intervievaţi. Tot un sfert dintre consumatori consideră că nu vor mai reveni în totalitate la obiceiurile de consum din anii trecuţi. Scăderea bugetelor de cheltuieli destinate nevoilor neesenţiale va afecta turismul, activităţile de sport, în aer liber, precum şi cheltuielile cu îngrijirea personală. În consecinţă, companiile cu aceste produse şi servicii în portofoliu vor trebui să îşi regândească strategia de comunicare, de vânzare, de marketing, să renegocieze contractele existente şi să analizeze achiziţiile şi reducerea costurilor pe întregul lanţ de aprovizionare.

Studiul ‘Comportamentul consumatorului român în contextul COVID-19’, iniţiat de EY România, este menit să analizeze comportamentele de consum din România din ultimele luni, precum şi modul în care ne aşteptăm să arate o societate ‘post COVID-19’, privită din perspectiva consumatorului. Astfel, dorim să contribuim la schiţarea unei imagini de ansamblu asupra evoluţiei modalităţilor de tranzacţionare şi de consum, precum şi asupra preferinţelor consumatorului din România, raportate la un context complet nou: o pandemie.

Studiul a fost derulat de EY în perioada 13 mai – 2 iunie şi este bazat pe răspunsurile a 393 de participanţi, colectarea datelor fiind realizată online, prin intermediul unei platforme interne.

Autor: Virgil Natea

Editor: Corina Muntean

Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.

Moneda naţională a continuat să se deprecieze
Economic joi, 8 mai 2025, 19:30

Moneda naţională a continuat să se deprecieze

Moneda naţională a continuat să se deprecieze, iar cursul leu-euro a stabilit un nou record negativ, pentru a 3-a zi la rând. Cotaţia oficială...

Moneda naţională a continuat să se deprecieze
Euro înregistrează azi un nou maxim istoric
Economic joi, 8 mai 2025, 13:55

Euro înregistrează azi un nou maxim istoric

Moneda naţională s-a depreciat azi, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Naţională a României la 5,12 lei, în creştere cu 2,31...

Euro înregistrează azi un nou maxim istoric
Prof. Mircea Coșea: Economia României, afectată de demisia Guvernului
Economic miercuri, 7 mai 2025, 12:43

Prof. Mircea Coșea: Economia României, afectată de demisia Guvernului

După ce cursul euro, anunțat ieri după-amiază de Banca Națională a României a depășit pragul psihologic de 5 lei, prognozele tuturor...

Prof. Mircea Coșea: Economia României, afectată de demisia Guvernului
Bursa a reacţionat negativ la rezultatul alegerilor de ieri, dar nu se poate spune că ar fi vorba de panică, susţin brokerii, consultaţi, astăzi, de Agerpres
Economic luni, 5 mai 2025, 16:33

Bursa a reacţionat negativ la rezultatul alegerilor de ieri, dar nu se poate spune că ar fi vorba de panică, susţin brokerii, consultaţi, astăzi, de Agerpres

În opinia lor, volatilitatea ar putea să se manifeste până la rezultatul turului II al prezidenţialelor, când se va vedea direcţia spre care...

Bursa a reacţionat negativ la rezultatul alegerilor de ieri, dar nu se poate spune că ar fi vorba de panică, susţin brokerii, consultaţi, astăzi, de Agerpres
Economic marți, 29 aprilie 2025, 15:51

Românii vor putea să cumpere din nou titluri de stat Fidelis

Românii vor putea să cumpere din nou titluri de stat Fidelis la cea de-a patra ediţie a acestui program. Ministerul Finanţelor anunţă că...

Românii vor putea să cumpere din nou titluri de stat Fidelis
Economic duminică, 27 aprilie 2025, 11:41

Urmează să înceapă sesiunea de înscriere în cadrul Programului „Rabla” 2025

Săptămâna viitoare începe înscrierea în vederea validării producătorilor și importatorilor de mașini în cadrul Programului...

Urmează să înceapă sesiunea de înscriere în cadrul Programului „Rabla” 2025
Economic vineri, 25 aprilie 2025, 14:06

Producătorii auto se pot înscrie în Programul ‘Rabla’ 2025, începând din 30 aprilie

Sesiunea de înscriere a producătorilor în cadrul Programului ‘Rabla’ 2025 va demara pe data de 30 aprilie, a anunţat, astăzi,...

Producătorii auto se pot înscrie în Programul ‘Rabla’ 2025, începând din 30 aprilie
Economic sâmbătă, 19 aprilie 2025, 09:44

Săptămâna viitoare ar urma să fie aprobat bugetul pentru acest an al Administraţiei Fondului pentru Mediu

De această decizie depinde demararea mai multor programe foarte aşteptate. Este vorba de cel pentru înnoirea parcului auto şi alte variante de...

Săptămâna viitoare ar urma să fie aprobat bugetul pentru acest an al Administraţiei Fondului pentru Mediu