Un profesor american de economie propune combaterea recesiunii printr-o metodă inedită: oferirea de vouchere la restaurant
Publicat de Corina Muntean, 8 ianuarie 2020, 11:16
O metodă care ar putea avea succes și la noi dacă ar fi luată în seamă de autorități. Dacă tot avem tichete de masă, pentru cadouri, vouchere de vacanță etc. de ce să nu avem tichete exclusiv pentru restaurante.
Un profesor de economie de la Universitatea Harvard a făcut o sugestie interesantă cu privire la modul în care guvernele ar putea contracara următoarea recesiune: acordarea de vouchere care să poată fi utilizate pentru a lua masa la restaurant până la o anumita dată. Având în vedere că băncile centrale au la dispoziție un spațiu limitat de manevră pentru a reduce dobânda de referință (deja foarte scăzută) și a încuraja astfel economia, o serie de economiști caută alte modalități prin care guvernul ar putea stimula cererea în eventualitatea unei recesiuni. Printre posibilități se număra scutiri temporare de taxe pentru investițiile făcute de companii și diminuarea impozitelor pe salarii pentru muncitori.
Dar, la reuniunea anuală a Asociației economiștilor americani, care a avut loc weekendul acesta, profesorul Gabriel Chodorow-Reich a apreciat că voucherele la restaurant respectă multe din criteriile necesare pentru a fi un stimulent economic eficient. Conform Bloomberg, americanii renunță imediat la a mai lua mesele la restaurante atunci când economia intra în criză. Tocmai de aceea acordarea de vouchere gratuite ar ajuta la umplerea golului. Potrivit economistului american, cea mai mare parte a banilor cheltuiți în acest mod vor merge spre bunuri și servicii interne nu spre importuri, ceea ce ar fi în beneficiul direct al economiei americane. De asemenea, restaurantele sunt firme cu un consum intensiv de mână de lucru, astfel încât mai mulți muncitori ar beneficia de această măsură.
Cu toate acestea, Chodorow-Reich a recunoscut că o astfel de strategie ar putea ridica unele îngrijorări ce țin de „economia politică”. O posibilă îngrijorare este că o astfel de politică ar putea evoca expresia „Dacă n-au pâine, să mănânce cozonac”, acesta fiind replica reginei Franței atunci când i s-a spus că supușii ei nu mai au pâine.
Revenind însă la noi acasă, putem sta liniștiți în această privință, căci românii consumă și pâine și cozonac, numai să fie cât mai ieftine sau gratis. Iar introducerea unor vouchere exclusive de restaurant, dincolo de actualele tichete de masă, utilizate preponderent în super și hypermarketuri, chiar ar putea încuraja economia de la noi. Domeniul HoReCa este unul din cele mai văduvite de lipsa forței de muncă și de recenta fiscalizare a bacșișului, iar plata cu vouchere ca cele sugerate de profesorul american ar putea da rezultate pozitive pentru acest sector.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.
sursa: www.business24.ro